PeTitan Kft. logo 2001 óta a garázsiparban, mostanra több mint
500 műszaki vizsgálóállomáson.
2001 óta a garázsiparban.

Használt fékpad vásárlási tanácsadó

A közelmúltban a használt piacon nagy számban jelentek meg fékpadok. Vajon az internetet böngészve található megfelelő, és ha igen, mit is kell tudni egy fékpadról? Ami egyáltalán látható egy ilyen webes keresésnél, az a mechanika külső állapota. Ha mindenre kiterjedően fényképezték, akkor a következő tulajdonságok állapíthatóak meg:

A takarólemezek megléte

Ez sok esetben fontosabb, mint az ember gondolná. Egy megfelelően merevített takarólemez elkészítése tudást igényel, és költséges. A lemez kiviteltől függően, milliméterekre megközelíti a görgőt. A nem megfelelően elkészített takarólemezt egy nagyobb tömegű jármű könnyen belenyomja a görgő anyagába, sérülést esetleg leválást okozva. Ugyanez elmondható a a görgőtakaró-lemezről is. Ez az üzemen kívüli fékpadok fontos alkatrésze. Nélkülük a nem önzáró mechanikával szerelt fékpadok kikapcsolt állapotban nem áthajthatók, csapdává válnak, amiből a jármű nem képes kiállni. Az ilyen esetek okozzák a hajtómű törések és erőmérő cella sérülések zömét. A takarólemezek a fékpad legnagyobb látható részei, itt érvényesülhetnek az esztétikai szempontok. A festett, újrafestett megoldásokat a gyors kopás miatt nem ajánlom, a horganyzott kivitel az igazi.

A festés állapota

Elmondható, hogy sok felújítottként hirdetett fékpad újra van festve. Esetenként ez jelenti a felújítást. Egy jó fékpad vázszerkezete tűzi horganyzott vagy porfestett. Csak ez a két eljárás tud ellenállni annak az agresszív környezetnek, aminek a fékpad ki van téve. Pára, a kerekekről lefolyó sáros eső, sós hó. Az interneten böngészve a nem megfelelő, sokszor gyári felületezés hiányosságai a használt padokon láthatóak. Az újrafestés előtti megfelelő felületkezelés a homokszórás, egy drótkefekorong és egy kupa festék ide igen csak karcsú eljárás.

A görgők állapota

Egy szokványos képről itt csak annyi dönthető el, hogy a felénk fordított oldal ép. Egyes esetekben festéssel próbálják meg piacosítani a felületet. A görgőbevonó anyagok komplex összetételű magas innovációjú termékek. A technológiában még a fékpadgyártással foglalkozó cégek között is igen nagy a szórás. Megfelelően kell tapadnia a fém tiszta felületére, el kell viselnie a keletkező hőt és megfelelő kopásállóságúnak kell lennie. Fontos a rugalmasság, és az anyag zselészerű tulajdonsága, hogy a kötési idő végéig megtartsa a formát. A használt padoknál a görgő felületében alapvetően többféle probléma adódhat.
használt fékpadot keresek

A kopás, az alározsdásodás, és az ebből származó bevonat leválás. A kopás természetes jelenség. Érdekes módon nem az abroncs anyaga okozza elsősorban, hanem a görgőbevonó anyagból leváló apró kemény szemcsék. Ezért fontos, hogy a fékpadot néha kitakarítsuk, mert ha alulról megtelik a kerekekről lehulló finom porral (és egyéb szervizszeméttel) a mechanika és ez az anyag hozzáér a görgőhöz, annak igen gyors kopását eredményezi. Az alározsdásodás súlyos probléma, az ebből adódó bevonóanyag-leválás több napra megakaszthatja a tevékenységet. Hirtelen, minden előjel nélkül következhet be. Okai: a nem megfelelő felület előkészítés, és a bevonóanyag nem megfelelő minőségéből, vagy a felhordás technológia hiányosságából eredő porózusság. A felületen behatoló víz a görgő fémfelületén, a bevonóanyag alatt rozsdásodást vált ki, ez csökkenti a tapadást, és fékezés közben fellépő igen nagy erő letépi a bevonatot.

Az alározsdásodás roncsolásmentes vizsgálat nélkül nem megállapítható. Egy görgő felújítása 25-30 ezer Ft nagyságrendbe esik, plusz szállítási költség. Négy görgő esetén tehát a költség meghaladja a 100 000 Ft-ot. A görgőkről még tudni érdemes azt, hogy az ovalitásuk igen fontos tényező, a nem teljesen kör keresztmetszetűre „javított” görgők a praxisunkban is gyakoriak, én a tűrést 1-2 mm-ben határozom meg, az ettől nagyobb egyenetlenség már komoly mérési hibát okoz. A saját termékeinknél ezt olyan szigorúan vesszük, hogy esztergán visszaszabályozzuk az elkészült görgőt.

Lánc, lánckerék

A láncok boltban kaphatók, a lánckerekek újragyárthatóak, viszonylag ritkán okoz ez problémát. Az állapotuk azért fontos, mert a lánckerék állapotából lehet a legjobban következtetni pad üzemóráira.


A motor állapota

A fékpadokban a motorok a billenőnyomatékukra vannak méretezve. Ez azt jelenti, hogy a motorok a méréshatár végén elérik azt a határt, amikor már majdnem kiesnek a szinkronból és megállnak. Miért fontos ez? Mert a motor billenőnyomatéka szoros összefüggésben van a pad méréshatárával. Gyakorlatilag ez határozza meg egy fékpad méréshatárát. A használt fékpadok eredeti méréshatára sokszor nem ismert. Fontos, hogy mindkét oldalon ugyanolyan villanymotor legyen a rendszerben, a két motornak közel egyforma nyomatékgörbével kell rendelkeznie. A motorok, mivel alaposan megterhelve mennek majd, megállnak, hőterhelést kapnak, hiszen az álló motoron a hűtőventilátor sem forog. Az utóbbi években a járművek fékereje nőtt. Ez azért problémás, mert a régi fékpadok élettartalma sok esetben kisebb átlagos fékerőhöz lett méretezve. Ha az ilyen padokat elkezdünk nagyobb intenzitással használni, gyorsabb elhasználódás várható. Jó hír, hogy a motorokat a legkönnyebb kipróbálni. Az eladás előtti teszt általában ebben ki is merül.

Az erőmérő cellák állapota

Az erőmérő cellák a rendszer legkényesebb alkatrészei. Érdemes megnézni a kivezető kábelek hosszát, mert sok esetben szakszerűtlen a pad kiszerelése, gyakran egyszerűen levágják. 20-25 cm alatt már semmi kép nem szabad megvenni a padot, a kábelnek legalább 1-1,5 m-nek kellene lennie. A cellák sok esetben már nem beszerezhetők, és a mechanikai méretkülönbségek miatt nem is cserélhetők.

Cégünk foglalkozik a javításukkal, de tapasztalatból mondhatom, hogy nem minden típus javítható. Előfordulnak törések, és mivel itt az anyagszerkezet lényeges, az ilyen mérőcella nem gyártható újra. Több esetben meghatározhatatlan az erőmérő bélyeg típusa, be van öntve és roncsolódás nélkül nem hozzáférhető, stb. Az erőmérő cellák egy multiméter segítségével nem kimérhetők. Csak a nagyon durva hibák állapíthatóak meg ilyen módon.

Véleményem szerint az erőmérő cellák egyetlen módon vizsgálhatóak egy fékpad vonatkozásában, és ez egy akkreditált laboratórium által végzett vizsgálat, a kalibrálás során történik. Csak hiteles eszközökkel akkreditált technológiával lehet meghatározni egy rendszer nullpont eltolódását, linearitását, pontosságát. Miért fontos ez?

Mert ez a beüzemelés utolsó mozzanatainak egyike. Itt akár az is kiderülhet, hogy a cella hibás, nem beszerezhető, így pedig a pad ipari hulladék. Jó esetben oldalanként 25 000-200 000 Ft ráfizetéssel szabadulhat a problémától. Az erőmérő cellák beázhatnak, az erőmérő bélyeg leválhat, a túlterhelés, anyagfáradás miatt a nullpontjuk erősen megváltozhat, szóval nem örök darabok.

Kálmán Péter